Підтримати

Українська органічна малина на ринку ЄС: історія успіху компанії «Земля Органік»

Поділитися новиною

Органічна сімейна ферма «Земля Органік» була заснована у 2016 році. Розташована у Львівській області, в селищі Великий Любінь — за 90 км від кордону з Польщею. Має 265 га землі та чотирирічний досвід вирощування органічної малини і полуниці. Вся продукція компанії сертифікована ТОВ «Органік Стандарт» за стандартами, еквівалентними органічному законодавству ЄС.

Все почалося з малини. Вона користується великим попитом, і не лише в Україні. Але збирати і транспортувати цю ніжну ягоду — справа нелегка. Обравши малину, «Земля Органік» свідомо поставила перед собою складне, амбітне завдання. Наразі її плантації на органічній фермі займають 14 га.

З 2019 року почали вирощувати полуницю. Вона займає площу 3 га, в перспективі — розширення до 25 га. Крім полуниці та малини, планується вирощувати інші ягоди — лохину, обліпиху, смородину, порічку та журавлину. Пробні висадки було проведено вже цього року, невдовзі будуть затверджені плани розвитку.

Фактично вся продукція «Земля Органік» експортується. Внутрішній ринок органічних ягід невеликий і потребує значних інвестицій, натомість європейський ринок розвинений, і попит на органіку там щороку зростає. Тож вибір від початку було зроблено на користь експорту.

Було враховано і те, що для ринку свіжих ягід малина занадто чутлива — вона вимагає, щоб «від поля до споживача» минуло не більше п’яти годин. Тому набагато зручніше постачати її не у свіжому вигляді, а замороженою.

Компанія використовує власне обладнання: з 2019 року тут працюють камера шокової заморозки потужністю 10 тонн на добу та морозильна камера для зберігання ягід місткістю 300 тонн. Вони розташовані на відстані 1 км від плантації, що гарантує збереження цілісності та високої якості ягід.

Загалом у 2017–2021 роках компанія реалізувала 112 тонн малини та 50 тонн полуниці.

Асортимент використання дуже широкий: від сублімованої ягоди до порошків і пасти для наповнювачів, морозива, смузі, кондитерських виробів. Серед європейських споживачів продукції «Земля Органік» — Німеччина, Франція, Бельгія, Польща. І саме польські виробники — основні конкуренти на ринку Західної Європи, адже вони мають більші обсяги виробництва, значний досвід і користуються підтримкою з боку держави.

Компанія не лише вирощує, збирає та заморожує ягоди, а й самостійно здійснює пакування та вирішує питання сертифікації. Досвід сертифікації та стандартизації першої партії був пов’язаний із певними переживаннями. Адже потрібно було налаштувати весь процес від вирощування до продажу, створити на кожному етапі оптимальні умови, щоб довести: компанія дотримується всіх стандартів, яким повинна відповідати органічна продукція. А для цього доводилося вести польові зошити, фіксувати всі дії, які відбувалися на полі, забезпечити спеціальну тару для збору ягід, проводити роботу зі збирачами, навчати їх.

Не менш важливе питання, особливо чутливе саме для органічного сектору — захист рослин від шкідників і хвороб. Тут «Земля Органік» отримала багато відповідей через досвід, часом нелегкий, і напрацювала власну експертизу. Для побудови успішного бізнесу у сфері агрономії та експорту потрібна участь висококваліфікованих експертів. Компанія шукає партнера, який вже має досвід повного циклу у цьому процесі, щоб професійно організувати ланцюг від самого початку.

Деякі стратегічні цілі компанії передбачають і залучення міжнародних партнерів. Йдеться про створення професійної системи управління вирощуванням, переробкою та збутом продукції, збільшення обсягів виробництва органічних ягід під конкретні замовлення та будівництво другої черги заводу із заморозки ягід (тунельна заморозка).

Три роки поспіль — до карантину — «Земля Органік» брала участь у найбільшій органічній виставці в світі «Біофах», проводила перемовини з потенційними клієнтами та партнерами. Міжнародні дискусії та лекції в рамках цієї виставки суттєво допомагали у дослідженні ринків. З цією ж метою компанія користується матеріалами, які надають профільні асоціації, такі як «Органічна Україна».

Обсяги виробництва поки недостатні для прямого продажу без посередників, тому компанія користується послугами трейдерів. Але її стратегія від самого початку передбачала вихід на рівень, який дозволить виводити власні партії на експортний ринок. Тому «Земля Органік» поступово розширює плантації ягід і шукає колег та партнерів для спільного інвестування у виробництво і формування експортних партій. Саме так, спільними зусиллями, українські експортери органічної продукції успішно освоюють нові ринки.

Сергій Пащуков, менеджер освітніх програм, фахівець по роботі з органічним сектором Офісу з розвитку підприємництва та експорту України


Ініціатива реалізується Офісом з розвитку підприємництва та експорту України спільно з Асоціацією “Ягідництво України”.

Публікація стала можливою за підтримки Швейцарії в рамках швейцарсько-української програми “Розвиток торгівлі з вищою доданою вартістю в органічному та молочному секторах України”, що впроваджується Дослідним інститутом органічного сільського господарства (FiBL, Швейцарія) у партнерстві із SAFOSO AG (Швейцарія) та  Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) у рамках Програми USAID «Конкурентоспроможна економіка України» (КЕУ) та Програми USAID з аграрного і сільського розвитку (АГРО), яка реалізується компанією Chemonics International.

Відповідальність за зміст цієї публікації несе виключно автор(и). Точка зору автора(ів) не обов’язково відображає точку зору SECO, FiBL, SAFOSO AG, www.qftp.org, Програми USAID КЕУ та Програми USAID АГРО.

Поділитися новиною