Підтримати

Органічна кухня – особливий знак якості професійних кухонь Фінляндії

Поділитися новиною
Їжа має значення, особливо для дітей – з найменшого віку вони повинні споживати поживну їжу, щоб рости здоровими, розвиватися якнайкраще. Такої думки дотримуються у Фінляндії, саме тому тут вже більше 10 років впроваджується програма «На шляху до органічного харчування» (Steps to organic).

Програма «На шляху до органічного харчування» є добровільною для приватних та державних професійних кухонь, спрямована на збільшення використання органічних продуктів з метою підтримки сталого розвитку сектору громадського харчування.

Професійні кухні – це заклади громадського харчування, в тому числі ресторани, кухні в садочках та школах, а також в інших муніципальних закладах. Дані Асоціації сфери гостинності Фінляндії свідчать про те, що частка державного сектору ринку громадського харчування складає 20%, а приватного – 80%.

Програма «На шляху до органічного харчування» складається з 6 етапів, протягом яких кухні поступово збільшують використання органічних продуктів.

На першому етапі кухні регулярно використовують один органічний продукт та/або сировину, поступово збільшуючи кількість органічних інгредієнтів до шостого етапу програми, на якому вже використовується максимальна кількість органічних продуктів, а неорганічні використовуються тільки за відсутності замінника. Наразі в програмі «На шляху до органічного харчування» беруть участь більше 2400 професійних кухонь.

Загалом же, за даними Органічної асоціації Фінляндії Pro Luomu, за результатами 2020 року близько 46% професійних кухонь використовують органічні продукти принаймні раз на тиждень. Найчастіше використовуються органічні зернові, овочі, фрукти і ягоди. Серед основних причин, чому професійні кухарі обирають органічні продукти, – турбота про довкілля, смак і етичне ставлення.

Наприклад, школи міста Кіурувесі перейшли вже до четвертого етапу програми. Це означає, що принаймні вісім органічних продуктів регулярно використовується на кухнях міста. Переважно це такі місцеві органічні продукти як картопля, різні овочі, ягоди і соки, крупи і хліб. Органічний хліб для шкіл випікає місцева пекарня, а пшеничне борошно постачає національний виробник. 

Ще у 1990х роках влада міста Кіурувесі взяла на себе зобов’язання надавати перевагу місцевим і органічним продуктам харчування у державних закупівлях, що сприяло розвитку різного бізнесу в галузі харчування.

Окрім забезпечення повноцінним та поживним харчуванням, учням у школах також розповідають про їжу. Це комплексний педагогічний інструмент, що дозволяє поширити інформацію про національну та міжнародну культуру харчування, належне харчування, гарні манери і сталий спосіб життя. Також учнів активно заохочують брати участь в плануванні меню і приготуванні страв.

Фото: Uisimaa.fi
Фінляндія на національному рівні встановила мету щодо досягнення частки 20% органічних продуктів у громадському харчуванні до 2020 року та планує оновлення цієї мети. Сприяють цьому також схеми підтримки шкільного харчування, що запровадженні на рівні ЄС, які стимулюють споживання фруктів та овочів, а також молока.

Зазвичай муніципалітети самостійно вирішують, які саме продукти використовувати – органічні чи конвенційні. Але восени 2017 року Міністерство сільського та лісового господарства Фінляндії ухвалило рішення щодо виділення додаткового гранту містам для закупівлі органічного молока, фруктів і овочів для шкіл і садочків.

За даними Управління з безпечності харчових продуктів Фінляндії такі рішення сприяли зростанню споживання молока в школах та садочках загалом. А за результатами 2019-2020 навчального року кількість спожитого органічного молока сягнула 2,5 млн літрів, що склало 22% всього спожитого молока у школах та садочках.

Підготовлено за матеріалами:


Стаття підготовлена спільно OrganicInfo.ua та швейцарсько-українською програмою «Розвиток торгівлі з вищою доданою вартістю в органічному та молочному секторах України», що фінансується Швейцарією та впроваджується Дослідним інститутом органічного сільського господарства (FiBL, Швейцарія) у партнерстві із SAFOSO AG (Швейцарія) з метою підвищення рівня обізнаності про споживання органічних продуктів в рамках комунікаційної кампанії щодо реформи шкільного харчування в Україні.


Огляд всіх матеріалів в рамках комунікаційної кампанії щодо реформи шкільного харчування в Україні.

Поділитися новиною