Таким є один із висновків опитування громадської думки, що було проведено протягом серпня-вересня 2020 року на замовлення Європейської Комісії в 27 країнах-членах ЄС. Органічне маркування в ЄС розпізнають більше половини мешканців. Розповідаємо та аналізуємо, що ж таке органічне маркування.

Для маркування органічних харчових продуктів в ЄС використовується спеціальна позначка, відповідно до законодавства ЄС у сфері виробництва органічної продукції, – так званий євролисточок. Таке маркування можна побачити також на полицях українських магазинів, адже вітчизняні виробники сертифіковані переважно за стандартом, що еквівалентний органічному законодавству ЄС, а отже мають право на його використання.
Цього року євролисточок святкує свій десятий день народження!
Основою органічного логотипу ЄС є два добре відомих символи: прапор Європейського Союзу з 1986 року та листок, який використовується в багатьох формах і символізує природу та стабільність. Поєднання цих символів створює унікальний візуальний елемент, який говорить сам за себе. Застосовувати цей логотип на пакуванні почали з 1 липня 2010 року. І якщо станом на березень 2012 року обізнаність споживачів щодо євролисточка становила 24%, то вже останнє опитування показує, що 56% респондентів розрізняють цей логотип, що набагато більше, ніж інші відомі знаки маркування, такі як FairTrade (символ справедливої торгівлі) або географічні зазначення.
Але будь-яке маркування – це не тільки відповідність стандартам, хоча це також дуже важливо, але й цінності для споживача, які стоять за таким маркуванням. По-перше, євролисточок може наноситись тільки на харчову продукцію, якщо вона виготовлена відповідно до стандартів ЄС, весь процес сертифіковано уповноваженим органом сертифікації, а пакування з органічним логотипом перевірено та затверджено цим самим органом. В Європейському Союзі кожен може перевірити органи сертифікації в окремому реєстрі і за потреби звернутись до останнього за інформацією щодо конкретного виробника. Важливо, щоб споживач довіряв цій інформації. Такі ж принципи закладено і в українському законодавстві, що має запрацювати вже найближчим часом у повній мірі.
По-друге, успішність бренду чи маркування залежить від того, які цінності стоять за ним, чи співпадають вони з цінностями споживачів та чи розуміють споживачі переваги таких продуктів. В останньому опитуванні йшлося і про сприйняття органічних продуктів. Було запропоновано кілька тверджень, з якими споживачі могли погодитись чи ні. Як правило, такі твердження базуються саме на цінностях продукту та на тому, що вирізняє його з-поміж інших. Отже, більше 80% споживачів вважають:
- органічні продукти – це краще для навколишнього середовища в порівнянні з традиційними неорганічними продуктами,
- в органічному виробництві дотримуються стандартів використання пестицидів, добрив та антибіотиків,
- органічне виробництво більше сприяє добробуту тварин.
Більше 70% називають органічну продукцію більш якісною та безпечною. Водночас 91% говорять про вищу ціну такої продукції.
Сьогодні ми презентуємо схоже опитування ставлення споживачів до органічної продукції в Україні і вже незабаром презентуємо його на OrganicInfo.ua, а також зробимо порівняльний аналіз двох досліджень, щоб проаналізувати чи відрізняється споживач в Україні та ЄС.
Катерина Шор, OrganicInfo.ua