Підтримати

«Органічне» майбутнє України в умовах швидкоплинних змін та новацій

Поділитися новиною
Це зображення має порожній атрибут alt; ім'я файлу 1.jpg

31 міжнародна виставка органічних продуктів BIOFACH-2020 – головна світова подія галузі, 12 – 15 лютого, Нюрнберг, Німеччина.
3792 експоненти з-понад 110 країн.  Більше 47 тисяч відвідувачів зі 136 країн світу – попри складнощі через коронавірус. Паралельно з виставковою програмою зазвичай проходить великий конгрес, який цього року нараховував більше 300 заходів. Близько 10 тисяч чоловік взяли участь у роботі конгресу:  це чергове підтвердження важливості BIOFACH не тільки як торгівельного майданчика, а й як загальносвітової платформи обміну інформацією та знаннями щодо органічного виробництва.
Цього року BIOFACH відкривали мер міста Нюрнберг Ульріх Малі (Dr. Ulrich Maly), Федеральний міністр продовольства та сільського господарства Німеччини Юлія Клокнер (Julia Klöckner) та спеціальний гість Джейн Гудолл (Jane Goodall). Всі вони закликають дбати про довкілля та споживати органічне!

Про особливості BIOFACH-2020

Виставка, що починалась у 1990 році з 197 експонентів, у 2020 розрослась до майже 4 тисяч, на  площі в 58 тисяч квадратних метрів. Цьогорічна виставка – це 12 павільйонів, 2 з яких відкрито спеціально до BIOFACH-2020; окремий павільйон, вже традиційно, займає VIVANESS – виставка натуральних та органічних товарів косметики та особистої гігієни. Спеціальні тематичні блоки присвячені оливковій олії, винам та веганським продуктам. До речі, у веганському блоці цього року вперше було представлено продукцію з України.

Додаються й нові країни-учасниці, наприклад, з країн пост-радянського простору цього року додались стенди Грузії та Казахстану. Молдова, Вірменія та Росія вже раніше брали участь у виставці окремими стендами, а Білорусь, Киргизстан та Узбекистан представлені поки що окремими компаніями. Україна ж організовує власний національний павільйон вже сьомий рік поспіль.

Змінюється і вдосконалюється не тільки інфраструктура виставки, а й наповнення. Ще кілька років тому на BIOFACH здебільшого було представлено сировинні продукти, а нині сировину пропонують дуже мало. В основному на виставці можна побачити кінцевий продукт, готовий до споживання. Більшість пропозицій – для представників торговельних мереж та HoReCa (хорека – це готельно-ресторанний бізнес), адже BIOFACH це все ж таки торговельний майданчик, платформа «бізнес для бізнесу».

Учасники виставки ретельно відстежують зміни та тенденції органічного ринку в світі,  настрої та вподобання споживачів. Щороку на BIOFACH презентують світову статистику розвитку органічного виробництва, дослідження думки споживачів щодо органічних продуктів та нові органічні продукти. Таке поєднання дає можливість завжди бути в тренді та прогнозувати подальший розвиток власного бізнесу.

Особлива увага цього року була прикута також до екологічних проблем: зміна клімату, водні та земельні ресурси, – про це йшлося майже на кожному заході конгресу.

Про зростання ринку

Як і було прогнозовано,  світовий ринок органічної продукції за 2018 рік виріс. Зростання складає більше 8% в порівнянні з 2017 роком; загальний обсяг ринку сягнув 97 млрд. євро (близько 105 млрд. доларів США). Сполучені Штати Америки залишаються найбільшим ринком в світі, що сягає майже 41 млрд. євро, на другому місці ЄС, насамперед, Німеччина та Франція, на третьому місці за обсягами споживання – Китай, ринок якого досяг 8 млрд. євро і продовжує стрімке зростання. Відповідно збільшується сума, яку готові витрачати покупці на органічні продукти. В середньому в 2018 році витрачено 12,8 євро на душу населення в світі, найбільший приріст показала Данія. Якщо в 2017 році там витрачали в середньому 278 євро на людину, то в 2018 ця цифра сягнула 312 євро (зростання на 34 євро), і таким чином Данія знову наздогнала Швейцарію, де ріст склав 24 євро, але також становить в середньому 312 євро на рік.

Якщо загалом у світі за рік кількість площ, зайнятих під органічним виробництвом, збільшилась несуттєво – всього 2,9%, то в Європі цей показник сягає 7,6%, що стосується і ситуації в Україні. Маємо зростання площ органічних земель близько 7% після значного скорочення в 2017 році.

Про зміну звичок споживачів та новинки

Говорячи про розвиток ринку, необхідно розуміти, що ж спонукає споживача до купівлі органічних продуктів. Компанія Ecovia Intelligence дослідила ключові настрої споживачів по всьому світу та визначила, що найбільше при виборі продуктів їх непокоїть зміна клімату, – це відзначили 17% опитаних; 14% найбільше турбуються про пластикове сміття і 11% – про забруднення водних ресурсів. Питання безпечності продуктів харчування не входить до ТОП-10 основних критеріїв при виборі продуктів харчування і складає всього 4%. Однак, ситуація різниться залежно від місця проживання. В Європі на вибір органічних харчових продуктів більше впливає  наявність проблем зі здоров’ям та прагнення захисту довкілля. В Азії – через побоювання щодо здоров’я та якості продуктів органічні продукти вважають більш безпечними та здоровими. У США для вибору має значення наявність ГМО:  існує значний осуд громадськістю продуктів з ГМО, а в органічному виробництві використання ГМО заборонено.

Такі особливості треба враховувати виробникам, як і те, що продовжує зростати кількість веганів, змінюється стиль споживання, темп життя та запити нових поколінь.

Цього року на BIOFACH представлено величезну кількість продуктів харчування, що насичені здоровими протеїнами, веганські, безглютенові, безлактозні, виготовлені за вимогами не тільки органічного виробництва, а й відповідно до принципів справедливої торгівлі тощо. Загалом, зараз на етикетках можна побачити іноді до 10 знаків, що позначають вимоги різних стандартів. Такий тренд буде зберігатись і надалі, це також доводять дослідження вподобань сучасного покоління. Але враховуючи значний темп життя, який ми маємо зараз, більшість з цих продуктів має бути швидкого приготування. Якщо раніше органічні виробники пропонували просто борошно, то тепер – напівфабрикати. Багато продуктів містять насіння чіа, кіноа, конопель, соняшника тощо.

Цьогорічні переможці в категорії інноваційних продуктів: сир «Organic Volcano Rebel» – насичений помаранчевий колір сиру всередині та чорна нерівна поверхня ззовні нагадують магму всередині вулкану; морозиво з органічного овечого молока; закуска з конопель з високим вмістом білка, магнію та омега-3 жирних кислот, що може бути з ароматом какао чи барбарису; готові до споживання органічні супи.

Кілька цікавих продуктів, деякі з яких вперше представлені на BIOFACH: яблучний цукор, сік з огірка, дріжджі, ігристий чай.

Про шляхи, які обирає Україна

Українські компанії цього року на BIOFACH були представлені на двох колективних стендах (Національний павільйон України, заснований 2014 року, та стенд виробників органічного плодоовочевого сектору) та самостійними стендами, – всього 37 компаній. Експозиція українських компаній також змінюється з року в рік. Якщо в перший рік практично не було представлено продуктів переробки, то зараз вже представлені і готові продукти, і розширено асортимент продукції. За результатами 2018 року Україна була на 4 місці в світі за обсягами імпорту органічної продукції до ЄС, однак вартісні показники цих поставок залишають бажати кращого.

Україні та українським органічним виробникам необхідно обрати власний шлях для подальшого розвитку, враховуючи світові тенденції та зміни на ринку ЄС, як основного споживача нашої продукції. Адже багато країн ЄС ставлять собі амбітні цілі щодо нарощення кількості сільськогосподарських площ під органічним виробництвом та забезпечення власних потреб продуктами локального виробництва. Зокрема, Німеччина ставить за мету довести обсяг  площ, зайнятих під органічним виробництвом, до 20% до 2030 року. В країнах ЄС активно розвиваються програми підтримки фермерських господарств, надаються субсидії в рамках Спільної сільськогосподарської політики Європейського Союзу (Common Agricultural Policy), набуває сили новий «Зелений курс» та програма «Від ферми до виделки». Яким має бути шлях України в цих нових умовах і за цих темпів змін? Чи не ризикують наші вироби стати неконкурентними на традиційному вже для нас ринку ЄС? Чи достатнім є рівень державної підтримки наших виробників? А, можливо,  компаніям варто шукати альтернативні та конкуренті ринки збуту для органічної продукції, або може це саме час для розвитку внутрішнього ринку.

Наступний 32й BIOFACH відкриє свої двері для учасників та відвідувачів рівно за рік – 17 лютого 2021 року!

Катерина Шор, OrganicInfo

Поділитися новиною